Imieniny: Klaudyny, Romana i Tomasza

RSS

Biuletyn Informacji Publicznej

A+ A-

Logo oficjalnego serwisu internetowego Urzedu Miasta Sieradz

Muzyczne horyzonty

Data wydarzenia: 
20-09-2017 18:00
Adres wydarzenia: 

Sala Koncertowa PSM I st. w Sieradzu.

W programie cyklu prezentowany będzie cały przekrój stylów i gatunków muzycznych – od renesansu po jazz. Pierwszy koncert z cyklu „Muzyczne Horyzonty” odbędzie się już 20 września 2017 r. o godzinie 18:00 w Sali Koncertowej PSM I st. w Sieradzu.

W tym dniu wystąpią Paulina Tkaczyk – znakomita klawesynistka i flecistka w zespole „Finesis Trio” wraz z Katarzyną Puch – sopran i Małgorzatą Włodarczyk grającą na gitarze klasycznej i lutni. Pani Paulina Tkaczyk gra na replikach zabytkowych instrumentów, a jej muzyczni towarzysze wykonują swoje partie na instrumentach dawnych. Artystki zaprezentują program pt. „SŁOŃCE ZAKLĘTE W DŹWIĘKACH HISZPANII I WŁOCH”. Program koncertu obrazuje ukryty w formach i rytmach temperament muzyki hiszpańskiej i włoskiej. Rozpoczyna się pieśniami hiszpańskimi z przełomu renesansu i baroku, odkrytymi niedawno przez zespół „Finesis Trio” w Bibliotece Katalońskiej w Barcelonie. Szczególnie interesującym brzmieniowo i równie rzadko wykonywanym utworem jest osobliwa kantata hiszpańska G. F. Händla „No se emenderá jamás”, napisana na bardzo oryginalny, jak na owe czasy skład – sopran, gitarę oraz basso continuo. Ekspresyjne i wirtuozowskie Fandango oraz Chaconne – tańczone początkowo w Hiszpanii przy dźwiękach kastanietów, przedstawiają różnorodne aspekty muzyki. Ciekawostką repertuarową jest także jedna z sześciu sonat T. Giordaniego napisana na gitarę i basso continuo. Jest to niezwykle nastrojowy, a zarazem energetyczny utwór, w którym przenikające się wzajemnie style galant i Empfindsamer Stil tworzą oryginalne oraz nowatorskie dzieło. Krótkie pieśni Seguidillas boleras F. Sora o zabarwieniu humorystycznym i groteskowym poruszają także poważną tematykę. Niektóre czerpią z hiszpańskiego renesansu poprzez zastosowanie terminologii religijnej. Pisane są zawsze w rytmie bolera, ich cechą charakterystyczną jest nagłe, niespodziewane zakończenie, które ma na celu zaskoczenie publiczności – tzw. bien parado.

W programie nie zabraknie również utworów jednego z czołowych hiszpańskich kompozytorów XX w., twórcy słynnego Concierto de Aranjuez – Joaquína Rodrigo. W jego pieśniach znaleźć można nie tylko aspekt uczuciowy, ale także opisy pejzaży i miast, pracy i codziennego życia. Koncert wieńczy niezwykle interesująco opracowany utwór – „Ave Maria Andina”, zawierający zarówno części kontemplacyjne jak i bardzo wirtuozowskie oraz motoryczne.

Wstęp wolny.